Ik ben een ochtendmens en een welgemeend “Goedemorgen” naar mijn medewerkers kost mij daarom weinig moeite. Gebruikelijk start ik mijn werkdag op het team met iedereen even persoonlijk gedag te zeggen. Als leidinggevende bereik je daarmee gelukkig ook veel meer dan alleen een al dan niet welgemeende “Goedemorgen” terug 😉.

  1. Het is een snelle en effectieve manier om je medewerker(s) te erkennen (Jij bent belangrijk. Als team willen we dit en dat gaan bereiken en daarvoor is het goed dat jij er bent en meedoet).
  2. Je legt verbinding, waardoor gesprekken later die dag of die week met je medewerker soepeler verlopen.
  3. Je hoort sneller waar de medewerker mee bezig is, ook als dat niet direct iets is waarvoor hij/zij jou “nodig” heeft. Daardoor krijg je meer zicht in wat er gebeurt en kun je eerder schakelen naar anderen binnen of buiten de afdeling die daar raakvlakken mee hebben.
  4. Medewerkers gaan sneller dit gedrag ook overnemen als jij als leidinggevende het goede voorbeeld geeft en dat heeft weer invloed op onderlinge betrokkenheid en samenwerking.

Natuurlijk is alleen “Goedemorgen” niet voldoende om een tevreden en proactief team te bereiken, maar het is een simpele en makkelijke stap om mee te beginnen.

Reageren op dit blog? Leuk! Dat kan hieronder.

Wil je meer weten over dit onderwerp? Of behoefte aan andere stappen die je kunt zetten om gedoe in je team op te lossen? Neem dan contact met mij op via deze link. Eerst meer weten over mij? Klik dan hier.

En hier ga je naar het overzicht van alle blogs voor meer inspiratie en tips.