Ik hoor een diepe zucht. En daarna: “ik heb helemaal geen zin in die vergadering. Dat geklaag en gedoe iedere keer. Het kost me zóveel energie.”
Ze baalt. Al langer probeert deze leidinggevende haar team op verschillende manieren ter wille te zijn in de hoop dat er minder gedoe komt. Eén van die aanpassingen was om voortaan geen agenda meer te hanteren bij overleggen, “want het team had moeite met mijn zakelijke inslag, ondanks dat ik dat veel handiger vind werken”.
Het resultaat is vooral een klaaguur wat iedere keer weinig energie oplevert voor het team. En de leidinggevende is haar gevoel van grip kwijt. Ze doet immers waar het team om vraagt, maar het levert alleen maar méér gedoe op.
De intentie van de leidinggevende om aan te willen sluiten bij de behoefte van het team is krachtig en belangrijk. In mijn werk is mijn uitgangspunt dat medewerkers over het algemeen prima in staat zijn om aan te geven hoe zij het prettigste en beste kunnen werken. Aan jou als leidinggevende de taak om dit zo goed mogelijk te faciliteren. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je geen kaders mag geven. Sterker nog: ook dat is bij uitstek jouw rol.
Ik merk echter vaker dat leiders hier mee worstelen. Je wilt niet de baas spelen, maar gewoon lekker werken. Je bent echter geen medewerker, je bent de leidinggevende. Dat maakt je niet beter dan je collega, maar je hebt wèl een andere rol. Als je dat accepteert, merk je dat je anders naar je team kan gaan kijken. Ook kan dan de wijze van leidinggeven hierdoor veranderen. Je krijgt zèlf meer grip op je team, aangezien jij de kaders bepaalt. En je medewerkers weten veel beter waar ze aan toe zijn, terwijl ze evengoed de ruimte kunnen krijgen om op een zo lekker en goed mogelijke manier te kunnen werken.
Natuurlijk is niet al het gedoe binnen je team opgelost als je dit toepast, maar het is wel een belangrijke stap om te maken. En eentje waarbij je zelf ook weer met meer plezier kan gaan werken in plaats van dat je je overgeleverd voelt aan de wensen van je team en je je eigen grip kwijtraakt.
Zo ook met de leidinggevende in dit voorbeeld. Zij nam zichzelf serieus en besloot voor zichzelf èn voor haar rol van leidinggevende te gaan staan. En de vergaderingen? Deze kregen voortaan weer heldere kaders. Het was wennen voor de medewerkers, maar het gaf wel duidelijkheid en rust. Een belangrijke stap is gezet.
Reageren op dit blog? Leuk! Dat kan hieronder.
Wil je meer weten over dit onderwerp? Of behoefte aan andere stappen die je kunt zetten om gedoe in je team op te lossen? Neem dan contact met mij op via deze link. Eerst meer weten over mij? Klik dan hier.
En hier ga je naar het overzicht van alle blogs voor meer inspiratie en tips.