Voor veel leidinggevenden & hun teams begint de hectiek van de eerste twee weken iets af te nemen. Tenminste… voor veel kantoorteams. Voor zover er nog niet regelmatig thuis werd gewerkt, is er nu een keuze gemaakt met welk systeem je vanuit huis kan vergaderen. Inlogcodes zijn voor iedereen geregeld en andere praktische zaken “staan”.
(Zie ook mijn eerdere blog over thuis werken hierover wat er allemaal op je af kan komen als leidinggevende.)

Belangrijk je te realiseren is dat thuiswerken in deze situatie onvergelijkbaar is met normaal thuiswerken. Normaal kiezen medewerkers er vaak zelf voor (in overleg met jou). Bijvoorbeeld om in rust iets uit te kunnen werken. Daarmee wordt de tijd vaak heel effectief aan het werk besteed. Die situatie is nu totaal anders.

 

Wat heeft invloed op het thuiswerken?

  • Medewerkers kiezen er niet zelf voor
  • Veel tijd moet nu opeens gebruikt worden om aan een nieuwe vorm van werken te kunnen wennen (leren kennen van de systemen/nieuwe routines ontwikkelen/etc.)
  • Doordat veel partners (of het hele gezin) nu thuis zijn, is er niet altijd een goede en rustige werkplek beschikbaar. Bovendien zijn er niet in ieder huishouden meerdere/genoeg laptops aanwezig.
  • Werkende ouders moeten hun kinderen thuis opvangen en lesgeven. Met name werkende ouders van kinderen tot 12 jaar zijn hierdoor extra belast.
  • Opvang van de kinderen tijdens het werk – normaal kan je medewerker thuiswerken als de kinderen op school zitten of op de opvang – is niet meer mogelijk. Niet alleen vanwege de dichte scholen en kinderopvangcentra, maar óók omdat grootouders niet langer kunnen worden ingezet om hier verlichting in te brengen.
  • Sommige medewerkers raken uit balans door de onrust en spanning die deze situatie met zich meebrengt. Bijvoorbeeld door zorg voor zichzelf of naasten die ziek worden (of risico lopen), maar bijvoorbeeld ook als de partner zijn/haar baan dreigt te verliezen of minder inkomsten krijgt.
  • Onrust in het gezin doordat je nu opeens gedwongen continue samen bent. Niet voor niets waarschuwt Veilig Thuis voor een forse toename huiselijk geweld de komende tijd.

Nu is het makkelijk om te denken dat het voor iedere thuiswerkende collega dús ook als resultaat heeft dat er minder gedaan kan worden. Dat is niet zo. Jouw mensen hebben hun eigen situatie èn eigen oplossingen. Maar als ze daar niet mee uit komen, hebben ze jou nodig om te komen tot wat wèl kan. Door mee te denken creëer je lucht en ruimte voor je medewerker.

 

Welke oplossingen zijn er?

Denk bijvoorbeeld aan:

  • op andere tijden kunnen werken of vergaderingen op een ander moment plannen
  • tijdelijk minder taken (spreek dan wel helder af tot wanneer!)
  • in overleg een deel verlof opnemen
  • regelen extra laptop (eventueel in bruikleen)
  • maar ook bijvoorbeeld door het geven van ondersteuning via bedrijfsmaatschappelijk werk of een coach. Zijn er financiële zorgen kijk dan of je je medewerker kan ondersteunen met een budgetcoach

 

Welk effect bereik ik?

Wellicht heeft dat op de korte termijn het effect dat er “minder gedaan” wordt. Op de langere termijn zorg je er echter voor dat je medewerker:

  • Niet of minder overbelast wordt en daarmee het risico wordt verlaagd op (langdurige) uitval. Gebeurt dat, dan ben je nog veel verder van huis. Zowel werkinhoudelijk (want dan gebeurt er wellicht langere tijd niets of weinig), maar ook qua begeleiding. Want hoe ga je dat realiseren op afstand?Lukt het je dan om goed in verbinding te blijven en de drempel laag te houden? In deze tijd extra complex.
  • Zich begrepen en erkend voelt in een tijd die op zijn kop staat. Daardoor creëer je (nog meer) vertrouwen in jou als leidinggevende en loyaliteit naar het team en het bedrijf. En juist daardoor zal je medewerker daar waar mogelijkheden zijn ook graag aan het werk gaan.

Ook voor jouw team is het van waarde om te zien dat er gekeken wordt naar maatwerkoplossingen en dat er begrip voor elkaar is. Dit draagt bij aan de samenwerking en dát is zowel online als offline van groot belang.

 

Wil je reageren op blog? Leuk! Dat kan hieronder.

Wil je meer weten over dit onderwerp? Of behoefte aan andere stappen die je kunt zetten om van gedoe naar werkplezier te komen? Neem dan contact met mij op via deze link. Eerst meer weten over mij? Klik dan hier.

En hier ga je naar het overzicht van alle blogs voor meer inspiratie en tips.

Credits foto: Andrea Piacquadio