Nu we zo’n 6 weken verder zijn beginnen de eerste routines te ontstaan in de nieuwe manier van (thuis)werken. Het in allerijl organiseren dat er thuis gewerkt kán worden met de nodige faciliteiten is klaar. De overleefstand begint voor veel leidinggevenden en hun team iets meer naar de achtergrond te gaan. (Zie ook mijn eerdere blogs over thuis werken wat er allemaal op je af kan komen als leidinggevende.) En er komt weer meer ruimte om na te denken over hoe er nu gewerkt wordt en of dit wel is hoe je dit wil voor nu èn in de toekomst.

Van meerdere leidinggevenden hoor ik dat ze het nu lastiger vinden om zicht te houden op wat er gebeurt met de teamleden èn in hoeverre ze daadwerkelijk ook hun werk (kunnen) doen. Daar waar je op kantoor makkelijk even bij iemand binnenloopt om dit te vragen of elkaar gewoonweg bij het koffieapparaat even spreekt, zal je nu hier een actieve stap moeten zetten om dit te kunnen achterhalen. Ook voor de collega’s onderling is het een gemis om niet meer even makkelijk te kunnen sparren met een ander of te zien & horen wat een ander doet wat van invloed kan zijn op hun werk. Juist met online werken is de dagstart een simpele, maar doeltreffende manier om dit te faciliteren.

Wat is een dagstart?

Een dagstart is een korte bijeenkomst met het team waarbij ieder teamlid èn jij als leidinggevende kort deelt welk werk gister is verricht, wat er opgepakt gaat worden en waarbij eventueel hulp gewenst is. Bedoeling is dit echt kort en bondig te houden. In korte tijd heb je zo scherp waar ieder teamlid mee bezig is en hoe je met elkaar focus op het totaal kunt houden.

Hoe organiseer ik een (online) dagstart?

  • Kies een vast moment voor iedere dag. Dat kan in de ochtend zijn, maar als het voor jou & je team fijner is aan het einde van de dag of net na de lunch is dat natuurlijk ook prima.
  • Hou de bijeenkomst ook echt kort. Het is géén vergadering. 10-15 minuten is een goede richtlijn.
  • Zorg dat ieder teamlid (die die dag werkt) ook aanwezig is bij de dagstart
  • Stel de volgende 3 vragen aan ieder teamlid en vraag dit aan de groep te beantwoorden:
    – wat heb je gister gedaan
    – wat ga je vandaag doen
    – waar kun je eventueel hulp bij gebruiken (of bijvoorbeeld: welke risico’s zie je/welke blokkades zijn er waardoor je je werk niet kunt doen/etc.)
    Beantwoord ook zelf aan je teamleden bovenstaande vragen.
  • Los tijdens het rondje nog géén problemen/risico’s etc. op. Dit kun je ná de dagstart doen met de collega(‘s) die het betreft. De andere collega’s kunnen dan verder met hun eigen werk en de collega die het betreft krijgt gerichte hulp & aandacht om het op te lossen.

Wat levert de dagstart jou & je team op?

  • Het geeft jou en alle teamleden inzicht in wat er speelt en de stand van zaken daarover. Voor jou als leidinggevende geeft dit daarmee bovendien meer grip op de resultaten die je wil bereiken.
  • Is er hulp nodig, dan is dit eerder zichtbaar èn kan het eerder worden gevraagd/aangeboden dan dat je er bijvoorbeeld speciaal een collega of jou als leidinggevende voor moet gaan bellen. De drempel wordt daarmee lager.
  • Door van elkaar te weten wat er speelt èn doordat je elkaar makkelijker kan helpen neemt het gevoel van samenwerken, collegialiteit en betrokkenheid weer toe. Extra belangrijk nu mensen zich een stuk geïsoleerder voelen door het iedere dag thuis werken.
  • Ook het feit dat er op je gerekend wordt tijdens de dagstart maakt het tastbaar voor je medewerker dat hij/zij er echt toe doet. Ook nu. Daarom zorgt het ook op individueel niveau voor meer betrokkenheid, meer zingeving ten aan zien van het werk èn een lagere kans op verzuim.

Natuurlijk is een dagstart geen wondermiddel. Maar het zorgt er wel voor dat jij en de teamleden op een snelle manier  veel beter van elkaars werk en eventuele knelpunten op de hoogte zijn. Zeker nu dit door thuiswerken minder zichtbaar is geworden.

Wil je reageren op dit blog? Leuk! Dat kan hieronder.

Wil je meer weten over dit onderwerp? Of behoefte aan andere stappen die je kunt zetten om van gedoe naar werkplezier te komen? Neem dan contact met mij op via deze link. Eerst meer weten over mij? Klik dan hier.

En hier ga je naar het overzicht van alle blogs voor meer inspiratie en tips.

Credits foto: Julia M Cameron