Binnen veel organisaties waar ik voor werk is thuis werken nog helemaal niet zo gebruikelijk. Zeker, soms zijn er mensen die af en toe dit mogen doen voor het in rust weg werken van de mail of het schrijven van een artikel. Of medewerkers die standaard 1 dag per week thuis werken, maar voor het overige gewoon op kantoor zijn. Het Nieuwe Werken (wat helemaal niet zo nieuw meer is) is vaak nog weinig omarmd en wordt vooral vertaald naar de – inmiddels verguisde – kantoortuinen.

En dan komt er opeens de situatie van nu waarbij je als leidinggevende je hele team waar mogelijk naar huis moet sturen. Zonder veel voorbereiding of visie hierop. Hoe pak je dit aan? Wat betekent dit nu precies? En als alles weer wat “normaal” wordt hoe ga ik dan met mijn team verder? Dat vraagt veel van jou als leidinggevende en betekent een stoomcursus “hoe werk ik lekker met mijn team op afstand?”.

 

Stap 1

De eerste stap is je realiseren dat je echt op een andere manier gaat werken met je teamleden.

Daar waar je eerst al dan niet bewust je liet leiden door aanwezigheid en zichtbare houding (collega X is altijd aanwezig en werkt hard/collega Y houdt iedereen van het werk/collega Z meldt zich makkelijk ziek, etc.) ga je nu op een andere manier werken. Namelijk gaan sturen op resultaten en gebaseerd op vertrouwen. Niet meer of je medewerkers daadwerkelijk de aantal geregistreerde uren werken, maar leveren ze de gewenste resultaten tijdig op zoals jullie ook hebben afgesproken samen? Dat vertrouwen lijkt altijd vanzelfsprekend aanwezig. Maar is dat ook zo? Juist nu als je je mensen niet meer daadwerkelijk ziet? Vast een gewetensvraag 😉.

 

Stap 2

Pas hierna komen praktische zaken. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Hoe communiceren we voortaan? Via mail/bellen/whatsapp?
    Maak daar heldere afspraken over.
  • Hoe doen we dat met het hele team?
    In normale situaties kun je bijvoorbeeld afspreken om dit op kantoor te doen. In deze periode is ook dat geen haalbare kaart. Mogelijkheid kan bijvoorbeeld zijn om voortaan gebruik te maken van videomeetings, zoals met Zoom. Ook kun je Microsoft Teams gebruiken voor het delen van informatie/chatten/etc.
    Is even wennen en zoeken. Maar je staat te kijken hoe simpel en gebruiksvriendelijk dit eigenlijk is. Komen we voortaan ook op een vast moment even samen? Bijvoorbeeld voor overleg?En juist in deze tijd is het ook van belang om in te zetten op het sociale contact. Dus bijvoorbeeld iedere dag om 10 uur kwartiertje virtueel koffiedrinken met je hele team? Mooie manier om in verbinding met elkaar te blijven!
  • Voelen mijn teamleden zich in staat om op deze manier te werken? Zo nee, wat hebben ze dan nodig? Dit kan per individuele collega verschillen. Zo kan de ene collega vooral behoefte aan een goede handleiding voor de technische hulpmiddelen. De ander wil misschien regelmatig kunnen sparren met jou of met collega’s, omdat hij/zij onzeker is over de inhoud van het werk of over bepaalde vaardigheden. Etc. Echt maatwerk dus. Op kantoor heb je hier wellicht makkelijk(er) zicht op. Nu is het een kwestie van concreet in gesprek gaan met je medewerkers.

Stap 3

Als de basis is gelegd komt er ruimte om na te denken hoe nu verder. Bijvoorbeeld:

  • Hoe ga je je team verder begeleiden in optimaal thuis kunnen werken.
  • Hebben je mensen wel een goede werkplek thuis? (Je wilt immers niet dat je teamleden klachten gaan krijgen waardoor ze op de lange termijn kunnen gaan uitvallen.)
  • Lukt het iedereen om een goede privé-werkbalans te houden nu het zo in elkaar over loopt? En hoe kun je je mensen daarin ondersteunen?
  • Hoe willen we gaan werken als de situatie post-Corona is? Wat kunnen we behouden van wat we nu leren? Wat helpt ons als team verder? Etc.

 

Een leuk boek om hierover te lezen is Wie heeft mijn werkplek gepikt? van Floris Vrasdonk & Suze Krijnen. Beschreven vanuit het oogpunt van medewerkers. Zelf heb ik het een aantal jaar geleden aan mijn (toenmalige) teamleden gegeven. Helpt om samen ideeën te generen en een nieuw pad met elkaar te gaan maken. Juist nu.

 

Wil je reageren op blog? Leuk! Dat kan hieronder.

Wil je meer weten over dit onderwerp? Of behoefte aan andere stappen die je kunt zetten om van gedoe naar werkplezier te komen? Neem dan contact met mij op via deze link. Eerst meer weten over mij? Klik dan hier.

En hier ga je naar het overzicht van alle blogs voor meer inspiratie en tips.