“Tuurlijk kun je een kerstkaart sturen met een foto van een kerstboom. Kost je niks. Doet ook niks.”
De zin die een collega-ondernemer uitspreekt tijdens één van haar filmpjes blijft nog even nagalmen in mijn hoofd. Want ze heeft gelijk. Al zit het ‘m wat mij betreft niet in wat je nu precies stuurt, maar wèl met welke intentie. Dat gaat niet alleen over kerstkaarten, maar over alle acties doe je doet.
Vaak doen we iets omdat het zo hoort of staan we er simpelweg niet bij stil in alle drukte. Maar het gaat niet om hoe mooi, hoe groot of hoe bijzonder iets is. Het gaat juist om de intentie waarmee je iets geeft/doet in wat voor vorm dan ook. Dat de andere voelt dat hij gezien is, waardevol is. Dat je moeite doet (lees ook even deze prachtige tekst van Sierd Nutma over Moeite doen).
Het is iets wat we makkelijk vergeten. Toch is een medewerker vaak blijer met een echt gemeend compliment samen met een mooie brief waarin jij als direct leidinggevende dit nog een keer bevestigt, dan de onpersoonlijke zorgbonus die iedereen in de zorg op zijn rekening gestort krijgt omdat het zo’n intensief jaar was. Tuurlijk is zo’n bonus mooi meegenomen, maar voel je dan ook echt waardering voor wat je hebt gedaan?
Ook in mijn periode bij de politie was de ervaring vaak dat dat niet het geval is bij de collega’s. Medewerkers die binnen maatschappijgerichte organisaties werken worden namelijk niet primair geprikkeld door geld, maar doordat ze iets met liefde voor een ander doen. Een geldbedrag als waardering zal daarmee zelden mensen het gevoel geven dat ze gewaardeerd worden en dat het er toe dóet wat ze hebben gedaan. Ook al is extra geld best lekker 😉
Een korpschef waarmee ik werkte, bezocht regelmatig zijn politiemensen bij een risico-voetbalwedstrijd om hen een hart onder de riem te steken. Ondanks zijn overvolle agenda.
In dit geval creëerde simpelweg zijn aanwezigheid en er echt zíjn juist een groot gevoel van verbinding en waardering, van gezien worden. Veel meer dan een bonus of cadeau zou hebben gedaan.
Dat moeite doen (op wat voor manier dan ook), dát is wat jouw mensen voelen. Het doet mij denken aan een uitspraak van Maya Angelou (schrijver, burgerrechtenactivist en hoogleraar): “Ik heb geleerd dat mensen zullen vergeten wat je zei. Mensen zullen vergeten wat je gedaan hebt. Maar mensen zullen nooit vergeten wat voor gevoel je hen gaf.”
Mooi om eens over na te denken onder de kerstboom 😉.
Ik wens je hele fijne feestdagen!
Wil je reageren op dit blog? Leuk! Dat kan hieronder.
Wil je meer weten over dit onderwerp? Of behoefte aan andere stappen die je kunt zetten om van gedoe naar werkplezier te komen? Neem dan contact met mij op via deze link. Eerst meer weten over mij? Klik dan hier.
En hier ga je naar het overzicht van alle blogs.
Wil je mijn blog voortaan direct in jouw mail ontvangen? Klik dan hier om je te abonneren op mijn nieuwsbrief. Je krijgt dan ongeveer 1 keer per maand mijn nieuwsbrief met mijn blog, tips, een interessant achtergrondartikel en meer over zakelijk & persoonlijk leiderschap.
Foto door: Tim Mossholder via Pexels