Af en toe krijg ik er de kriebels van: onboarden. En dan niet zozeer van onboarden zelf, maar ik mis een bredere blik. Het lijkt namelijk het ei van Columbus om voortijdige uitstroom de baas te kunnen, maar biedt naar mijn idee geen toveroplossing (helaas). Ik mis de invloed van wat er binnen je team speelt op de uitstroom. Maar laat ik bij het begin beginnen.

Wat is onboarding nou precies?

Onboarding is een HR-trend van de laatste 2 jaar. En het komt er kortweg op neer dat naast een “gewoon” inwerktraject (dus taakgericht) er ook aandacht is voor de medewerker om zich zo snel mogelijk thuis te laten voelen (meer bedrijfscultuurgericht). Doel is om voortijdige uitstroom te voorkomen. Er zijn wisselende cijfers bekend, maar de meeste onderzoeken geven aan dat gemiddeld ca. 35% van de nieuwe medewerkers binnen 6 maanden weer weggaat. Kun je weer opnieuw beginnen met werven, selecteren en inwerken ☹.

Natuurlijk geldt voortijdig vertrek óók voor maatschappelijke organisaties. Binnen het onderwijs ligt dit bijvoorbeeld op ca. 20% binnen het eerste jaar, Weliswaar lager dan voor bijvoorbeeld de zakelijke markt, maar minstens zo opvallend. Medewerkers die binnen deze sectoren – zoals zorg, onderwijs of gemeente – willen werken hebben namelijk vaak een sterke drijfveer om maatschappelijk te willen bijdragen en een van nature zeer loyale instelling.

Uitstroom beïnvloeden

Alle reden dus om te kijken wat je eraan kan doen. Vandaar dat er de laatste jaren – zeker met de krapte op de arbeidsmarkt – steeds meer aandacht is voor hoe medewerkers starten en worden ingewerkt. Uiteindelijk is daar onboarding uit ontstaan.

De vraag is echter of onboarden het (enige) antwoord is. Wat mij betreft niet. Een medewerker die begint bij een bedrijf is bij aanvang zeer gemotiveerd en enthousiast. Fijn is dat!

Veel interessanter is daarom niet zozeer hoe je het onboarden zo goed mogelijk doet, maar wat er binnen jouw team speelt waaróm mensen weggaan.
Is dat door een te hoge werkdruk? Pestgedrag? Onrealistische verwachtingen? Doorstroommogelijkheden?

Door dit te onderzoeken èn aan te pakken kun je de kans op uitstroom bij de kern namelijk aanpakken. Véél effectiever dan zorgdragen voor een perfect kloppend onboardingtraject.

Dit hoef je als leidinggevende niet alleen te doen. Neem bijvoorbeeld contact op met je HR-adviseur èn vraag het de collega’s binnen het team hoe het beter kan, etc. Bij-effect is dat je laat zien dat de mening van je huidige teamleden gewaardeerd wordt en ook dat draagt bij aan een lekker werkend team.

Heb je hier wèl aandacht voor en krijg je binnenkort een nieuwe medewerker erbij? Dan nog een aantal tips om je medewerker die goede start te laten maken. Want dat dat óók helpt is natuurlijk mooi meegenomen 😊.

Tips

  • De belangrijkste: neem als leidinggevende je medewerker – of die nu net start of al langer in je team zit – serieus en voel je verantwoordelijk voor een goed begin én alle tijd zolang iemand voor jouw afdeling werkt.
  • Betrek je teamleden bij de komst van de nieuwe collega. Wanneer wordt degene verwacht? Wie wil meedenken over het inwerktraject? Wie regelt alle pasjes e.d.? Etc.
    Daarmee maak je je teamleden medeverantwoordelijk voor het bouwen aan een goed team en is er eerder verbinding met de nieuwe collega binnen het teambreed.
  • Bel je nieuwe medewerker een week voor dat hij/zij begint op om welkom te heten. Vertel ook de belangrijkste dingen voor de eerste dag: hoe laat wordt degene verwacht? Is er een kantine? Wie vangt hem/haar op? Etc.
    Hier begint jullie relatie en dit heeft effect op hoe jullie in het vervolg kunnen werken. Kleine moeite, groot plezier dus.
  • Hou regelmatig vinger aan de pols hoe het gaat en schakel bij waar nodig.

En verder? Veel plezier met je nieuwe collega! Met zo’n goede start (binnen een goed lopend team) is de kans een stuk groter dat hij/zij met plezier bij jou en je team blijft werken. En daar was het om begonnen toch?

Wil je reageren op dit blog? Leuk! Dat kan hieronder.

Wil je meer weten over dit onderwerp? Of behoefte aan andere stappen die je kunt zetten om gedoe in je team op te lossen? Neem dan contact met mij op via deze link. Eerst meer weten over mij? Klik dan hier.

En hier ga je naar het overzicht van alle blogs voor meer inspiratie en tips.

Credits photo: Mabel Amber

 

#onboarden #verloop # uitstroom