Recent was ik op rondreis door Egypte. Mijn eerste niet-Westerse reis. Het was in één woord: GEWELDIG! Tegelijk werd ik volkomen onverwacht uit mijn eigen Comfort Zone geschud en kwam ik al heel snel terecht in de Angst Fase. Want hoewel ik mij goed had voorbereid op deze reis en al veel verhalen van anderen had gehoord, was ik – blijkbaar – volledig overvallen dat alles echt zó anders is. Qua cultuur, qua smaak, qua water uit de kraan wat je niet kan drinken, etc.
Gek dat het bij mij tóch gebeurde? Misschien niet. Maar ik voelde VOL de paniek en mijn dringende verlangen om heel snel terug te willen vliegen naar Nederland. Veilig IN mijn Comfort Zone.
Nu is dat na een paar dagen gelukkig goed gekomen, maar ik schrok er behoorlijk van. Ik ben namelijk van nature zeer gericht op groei en ontwikkeling. Wel had ik zelfs op dát moment genoeg beroepsdeformatie om te doen beseffen dat deze ervaring weer even heel duidelijk kan maken hoe beangstigend het uit je Comfort Zone stappen kan zijn. En dat terwijl het tegenwoordig heel normaal is om mensen vooral aan te moedigen om daaruit te stappen, want daar zit je groei.
Maar waar hebben het eigenlijk over als het gaat over uit je Comfort Zone stappen? Onderstaand model laat dit helder zien.
Comfort Zone
Dit is de fase waar mensen normaal gesproken in leven en werken. Je voelt je op je gemak en in controle.
Angst Fase
Als je dingen gaat doen, die buiten de Comfort Zone liggen en die je spannend vindt (bijvoorbeeld omdat je denkt dat je iets niet kan,
iets moeilijk is, andere mensen er iets van vinden, er gevolgen aan vast zitten zoals je baan verliezen, etc.) dan kom je in de Angst Fase terecht.
Of zoals in mijn geval: PANIEK 😉. Vaak is er in deze fase ook een verminderd zelfvertrouwen. Datgene wat je kon/waarmee je bekend bent is
namelijk niet voldoende in de nieuwe fase waar je heen gaat.
Leer Fase
Kun je een weg vinden in je paniek en niet gelijk weer teruggaan naar je Comfort Zone, dan kom je terecht in de fase waarin je gaat leren.
Dat is dat stuk waar je nieuwe vaardigheden onder de knie gaat krijgen. Zoals in mijn gevallen wennen aan steeds opletten bij het eten/drinken,
hoe ik minder fysiek contact met mijn man maakte als we op straat liepen, etc.
Groei Fase
En heb je de nieuwe vaardigheden voldoende in de vingers, dan ben je daadwerkelijk “gegroeid”. Er is sprake van een vergroot zelfvertrouwen
(iets wat je nog niet kon, kan je nu wel). Soms is er ook sprake van een aangepaste identiteit “ik kan dus wèl een moeilijk gesprek aangaan met een
klant” / “ik ben dus wèl een goede leidinggevende”. En je voelt je weer in controle.
Wil jij je medewerker stimuleren om uit de Comfort Zone te stappen, dan zijn daar 2 belangrijke zaken essentieel voor:
- Wil jouw medewerker het zèlf of vind jij dat het beter voor hem/haar/hun is, vanwege (…)?
In mijn geval wilde ik zelf dolgraag deze reis maken en daardoor was die heftige onverwachte reactie beter te dragen. Het zorgde er ook voor dat ik vanuit de Angst Fase door kon stappen naar de Leer Fase, i.p.v. snel terug te keren naar de Comfort Zone en voorlopig helemaal niet meer weg te gaan daar vandaan 😉.Als jouw medewerker echter helemaal geen behoefte heeft om iets te gaan doen wat buiten zijn/haar/hun Comfort Zone ligt, dan kun je je afvragen of je dit wel echt moet stimuleren. Want waarom zou je dit willen als leidinggevende? Binnen de Comfort Zone voelen mensen zich veilig en is de kans het grootst dat ze hun talenten en enthousiasme vol kunnen inzetten. Als zij zelf dit prettig vinden, waarom dit dan veranderen?Het wordt een ander verhaal als je merkt dat je medewerker zich begint te vervelen, minder gaat presteren, etc. Maar dan is het tijd om het gesprek dáárover te gaan hebben en niet over het verplicht moeten groeien, omdat nu eenmaal zo hoort/iedereen dat doet/het goed zou zijn voor werktevredenheid/etc. - Is er een veilige omgeving om dit uit te proberen?
Met andere woorden: mag iemand iets uitproberen en ontdekken dat het bijvoorbeeld angst oplevert, zonder dat daar gelijk gevolgen aan zitten?Ik kreeg vanuit mijn medereizigers alle begrip en rust om alles te kunnen verwerken en dingen in mijn eigen tempo te doen. Dat hielp om weer controle te krijgen. Bovendien voelde ik me begrepen en gerustgesteld.Juist een veilige omgeving om dingen uit te proberen die spannend zijn, zorgt ervoor dat je ruimte voelt om het te willen proberen. Lukt het niet, dan kun je veilig terug naar de basis. Lukt het wel, dan heb je iets nieuws geleerd. Het haalt daarmee de druk er een stukje af èn de kans op succesvol uit je Comfort Zone gaan groter.
Wil je medewerker zelf graag in ontwikkeling èn kun je een veilige omgeving bieden, dan zou ik zeggen: go for it! Want het geeft een grote boost aan iemands zelfbewustzijn om zo’n groeispurt te maken. En daarnaast heb je een medewerker die weer enthousiast èn met nog meer vaardigheden zijn/haar/hun werk gaat doen. Hoe mooi is dat?
En ik? Ik zou het de eerste paar dagen niet gezegd hebben, maar ik kan niet wachten om nog een keer te gaan!
Wil je reageren op dit blog? Leuk! Dat kan hieronder.
Wil je meer weten over dit onderwerp of behoefte aan andere stappen die je kunt zetten om mensgericht te kunnen werken? Bel/app mij dan op 0636-185586 of mail mij rechtstreeks via info@barnsteen-tm.nl . Eerst meer weten over mij? Klik dan hier.
En hier ga je naar het overzicht van alle blogs.
Wil je mijn blog voortaan direct in jouw mail ontvangen? Klik dan hier om je te abonneren op mijn nieuwsbrief. Je krijgt dan ongeveer 1 keer per maand mijn nieuwsbrief met mijn blog, tips, een interessant achtergrondartikel en meer over mensgericht werken.