“Ik word er gek van! De hele dag door word ik gestoord als ik net lekker bezig ben.” Karin – een teamleider in de zorg – en ik lopen in het bos als ze haar frustraties vertelt over haar werk. Om vervolgens geïrriteerd eruit te gooien: “En doordat ze steeds binnenkomen lukt het me gewoonweg niet om mijn werk weg te werken. Ik heb bewust een open-deur-beleid, want wil dat mijn mensen altijd naar mij toe kunnen komen als ze mij nodig hebben. Maar zoals het nu gaat, is het hopeloos. Hoe zorg ik ervoor dat dit opgelost wordt?” “Tja, antwoord ik. ”Dat hangt er vanaf wat je wil bereiken als leidinggevende.”
Op een boomstronk langs het bospad gaan we even zitten en genieten van de stilte en de rust. Opeens zegt Karin “Weet je wat ook zo lastig is? Veel vragen zijn eigenlijk helemaal niet nodig om aan mij te stellen. Die kunnen ze best zelf beantwoorden.” “Wat zou er gebeuren als je de deur af en toe dicht doet?” vraag ik. Vrijwel direct realiseert Karin zich dat de teamleden het dan zelf vaak oplossen. Net zoals ze dat doen als ze een dag afwezig is of veel in overleg.
Al pratend lopen we verder en zetten de voordelen van af en toe een dichte deur samen op een rij. En in het kort komt het hierop neer:
Wat levert het je op om af en toe de deur dicht te houden?
- Door niet altijd beschikbaar te zijn stimuleer je het probleemoplossend vermogen van je teamleden.
- Ook kunnen op deze manier andere oplossingen gecreëerd worden dan die jijzelf zou hebben bedacht, maar die net zo effectief of zelfs effectiever zijn
- Je geeft een signaal af naar je medewerkers dat je erop kan vertrouwen dat zij prima in staat zijn om zelf zaken te regelen en dat versterkt het gevoel van eigenaarschap en persoonlijk leiderschap
- En jij kan eindelijk een keer in rust focussen op andere werkzaamheden. Ook fijn 😉
“Fijn! Hier kan ik wat mee” zegt Karin. En opgelucht lopen we terug richting de auto.
Bij het volgende gesprek vraag ik hoe het gaat met de verstoringen in haar werk. “Het is wennen, maar vooral heel fijn.” zegt ze. Daar waar Karin gewend was om altijd paraat te staan en gelijk in actie te komen als dat gevraagd werd, probeert ze nu de omslag te maken naar af en toe niet bereikbaar zijn. Ook voor het team is dat wennen. Tegelijk merkt Karin ook dat ze nu veel bewuster voor haar team of juist voor andere werkzaamheden kiest. En dát geeft rust.
Wil je reageren op dit blog? Leuk! Dat kan hieronder.
Wil je meer weten over dit onderwerp? Of behoefte aan andere stappen die je kunt zetten om van gedoe naar werkplezier te komen? Neem dan contact met mij op via deze link. Eerst meer weten over mij? Klik dan hier.
En hier ga je naar het overzicht van alle blogs.
Wil je mijn blog voortaan direct in jouw mail ontvangen? Abonneer je dan op mijn nieuwsbrief. Je krijgt dan ongeveer 1 keer per maand mijn nieuwsbrief met mijn blog, tips, een interessant achtergrondartikel en andere info over zakelijk & persoonlijk leiderschap. Klik hier om je aan te melden.
Credits photo: Kaique Rocha